Ray-Ban - okulary, które zawładnęły światem i stały się nieodłącznym elementem popkultury ostatnich osiemdziesięciu lat. A to wszystko za sprawą tego, że pokochały je gwiazdy wielkiego ekranu, czy artyści zdobywający pierwsze miejsca na światowych listach przebojów. Dzięki swojej innowacyjności Ray-Ban stał się rozpoznawalną marką okularów na świecie.
Korzenie marki sięgają lat 30-tych XX wieku. W tamtych czasach bardzo szybko rozwijała się technologia lotnicza. Piloci latali coraz szybciej i mogli wznosić się maszynami coraz wyżej, a to wiązało się z tym, że potrzebowali skutecznej ochrony przed promieniami słońca. Wtedy generał John A. Macready zwrócił się do firmy Bausch & Lomb z prośbą o zaprojektowanie okularów lotniczych. W 1936 roku wykonano z plastiku pierwszy prototyp „Anti-glare” z zielonymi soczewkami zatrzymującymi ostry blask słońca bez ograniczania widoczności. Dwa lata później, po przeprojektowaniu oprawy na metalową, powstały okulary, które do dziś nie zmieniły swojej nazwy i mają ten sam, niezmienny, charakterystyczny kształt, Ray-Ban Aviator.
Innowacyjność firmy nie została zakłócona mimo trwającej II Wojny Światowej. To właśnie wtedy unowocześniono okulary dostarczając lotnikom szkła odporne na uderzenia z soczewką gradalną zapewniającą ochronę przeciwsłoneczną, którą umieszczono specjalnie w górnej części szkła, by nie zakłócać pełnej widoczności kokpitu samolotu.
W latach pięćdziesiątych zaprojektowano i wykonano oprawki, które stały się ikoną marki - okulary Ray-Ban model Wayfarer. Grubsze oprawki z mniejszymi soczewkami spopularyzował James Dean w filmie "Buntownik bez powodu”. Nosili je również: John Lennon, Marylin Monroe, Audrey Hepburn czy John F. Kennedy i od tego czasu Ray-Ban stał się najpopularniejszą marką okularów w Hollywood.
W historii kina na stałe zapisali się: Tom Cruise w filmie "Top Gun", Clint Eastwood jako "Brudny Harry” czy też John Belushi i Dan Aykroyd z filmu „Blues Brothers”. To właśnie w ekranowych kreacjach tych gwiazd okulary Ray-Ban stanowiły jeden z najważniejszych elementów charakteryzacji filmowych bohaterów.
W 1999 roku marka zmieniła właściciela i należy obecnie do włoskiej firmy Luxottica Group. W 2003 roku zdecydowano się na wprowadzenie okularów korekcyjnych i stworzenie linii dla dzieci Ray-Ban Junior. W 2014 ogłoszona została współpraca z Google przy tworzeniu interaktywnych okularów Google Glass.
Dzisiaj nikt nie znałby marki Ray-Ban, gdyby nie jej pierwotni twórcy czyli firma Bausch & Lomb. Jej prekursorem i założycielem był optyk John Jacob Bausch, który w 1853 roku założył spółkę wraz z inwestorem Henrym Lomb`em. Zaczęli od produkcji okularów oraz przyrządów optycznych takich jak: mikroskopy, teleskopy, a z czasem pojawiła się także nowa specjalizacja firmy - optyka fotograficzna.
W początkach XX wieku syn założyciela William Bausch zainwestował w technologię tworzenia soczewek z topionego szkła. To spowodowało, że firma stała się pierwszym producentem szkła optycznego. Wybuch I Wojny Światowej i ogromne zapotrzebowanie na sprzęt optyczny było milowym krokiem w rozwoju firmy. Wieloletnia współpraca z armią zaowocowała zleceniem na stworzenie okularów dla pilotów. To dzięki nim pod koniec lat trzydziestych XX wieku zrodziła się marka, która do dziś cieszy się ogromnym zainteresowaniem i popularnością - marka Ray-Ban.